De treinreis

De reistijd met de trein van Peking naar Ulaanbaatar bedraagt 30 uur, de vliegreis tussen de twee steden, duurt ongeveer twee uur. Wij wilden met de trein. Verre bestemmingen kun je het best langzaam benaderen, vinden we. Dan is de cultuurshock minder groot.
IMG_2309 (640x480)
In Peking wilden met een taxi van het hotel in Peking naar het station, maar volgens het baliepersoneel was de afstand te klein en hadden taxichauffeurs geen interesse in zo’n korte rit. Dan maar met koffer naar de metrohalte. Die beschikt wel over roltrappen, maar alleen voor omhoog. Dat is dus nog even sjouwen. De koffers gaan door de scan, een veiligheidsprocedure voor elke tas in elk metrostation in Peking. Daarna betalen we 2 yuan per persoon voor een kaartje. Dat komt neer op 25 eurocent per metroticket. Op het treinstation vinden we makkelijker dan gedacht onze weg. De tickets voor de heenreis hadden we al in ons bezit. De Treinreiswinkels had ze voor de vakantie op ons huisadres laten bezorgen. Met een trein- en wagonnummer kom je, ondanks een hele reeks Chinese tekens rondom, een heel eind.

De trein is schoon en heeft airco. De wagonbegeleidsters zijn Mongools, kunnen we alvast wat woordjes oefenen. We hebben mazzel. De andere twee bedden in onze vier-persoons coupe zijn niet verkocht. Zo hebben we echt alle ruimte. Dat er zoveel lege plaatsen zijn, komt doordat het traject Ulaanbaatar-Peking veel meer geliefd is dan Peking-Ulaanbaatar, omdat veel mensen de Trans-Siberie/Mongolie express nemen vanuit Moskou en dan terug vliegen. Om al die belangstellenden op te halen in Ulaanbaatar moeten er toch veel wagons van Peking naar de Mongoolse hoofdstad.
Behalve tijdens de verplichte stop van vier uur in de Chinese grensplaats Erlian, hebben we ons geen moment verveeld. In Erlian wordt gestopt om de wielen onder de wagons te wisselen. Dit wegens het verschil in spoorbreedte tussen China en Mongolie/Rusland. Passagiers moeten dan de trein uit en zijn verplicht te wachten in het stationsgebouw van Erlian. Daar is slechts een winkel, dus na het inkopen doen, is het wachten. Om twee uur ’s nachts, na de paspoortcontrole door de Mongoolse douane, kunnen we eindelijk gaan slapen. En dat lukte door het monotone ritme van de trein uitstekend. Pas om 12.00 uur de volgende dag stonden we op. Toen waren we al bijna op onze bestemming.
IMG_2657 (640x480)
Bij aankomst in de Mongoolse hoofdstad is het half bewolkt. De temperatuur is met zo’n 25 graden zeer aangenaam. Er zou iemand staan om ons af te halen, maar in eerste instantie zien we dien niet. We wachten even buiten het station. Na tien minuten loop ik terug het perron op en zie dan een jonge vrouw met een a4-tje in haar hand met daarop ‘Peter en Saskia.’ Die moeten we hebben.
‘Hi, i’m Ashley’, zegt ze in goed Engels. ‘I am your guide.’
IMG_2311 (640x480)

3 gedachten over “De treinreis”

1. Beste Peter en Saskia,

Zouden jullie mij kunnen vertellen hoe jullie de tickets voor de trein van Peking naar Ulaanbataar en terug geregeld hebben? Moeten deze beide tickets vanuit Nederland geboekt worden, of kan het ook ter plekke? En aan welke prijs moet ik ongeveer denken voor deze treintickets? Alvast bedankt voor de info!

Met vriendelijke groet,
    Marjan

2. Hoi Marjan,

Wij hebben dat vorig jaar via de Treinreiswinkel in Leiden gedaan. Ter plekke regelen is een risico omdat de treinreis erg populair is. Zou dit dus niet op de bonnefooi doen. Tiara tours heeft ook tickets. Niet alle organisaties die zeggen treinkaartjes verkopen, hebben tickets. Wij zijn een paar keer op de trein gezet met een stapel dollarbiljetten. Dat voelde niet goed. Je reist illegaal en wordt als je niet boos wordt in een overvolle coupe gezet. 1x was de trein zo vol dat het helemaal niet lukte. Toen was de reisorganisatie wel zo sportief om onze vlucht te betalen. Wij hebben nu maar besloten om vooraf onze kaartjes te regelen. En dat ging goed.