Een training voor een paardrenwedstrijd

Goed geslapen en klaar voor een lange reisdag. De route gaat alsmaar verder oostwaarts, eerst nog een stuk over een verharde weg, daarna over zandpaden. En hoewel dit deel van Mongolië nog nauwelijks door toeristen wordt bezocht, wordt er ook hier flink aan de infrastructuur gewerkt, dat vooral ten behoeve van de mijnbouw. Zo rijden we ook twee uur langs een weg in aanbouw. Onderweg zien we adelaars, kraanvogels, gieren en een kudde kamelen. Mongolie wordt zo steeds fotogenieker. De dieren hebben hier nog echt de ruimte, maar er zijn nu ook stukke steppe vrijwel leeg. In dit deel bevinden zich veel minder nomaden dan elders.
IMG_2460 (640x480)
Vlak buiten een dorp, zijn we getuige van een training voor een paardrenwedstrijd. Zo’n dertig kinderen geven hun paarden de sporen. In vliegende galop komen ze langs, gevolgd door een rits volwassenen in auto’s en op motoren. We rijden ook een stuk met de ruiters mee, en zien de fanatieke gezichten van de kinderen. Een prachtig gezicht. We rijden tot een uur of vier en dan slaan we op een vlak terrein onze tenten op. Ze staan al een stuk sneller dan de eerste keer.
IMG_2470 (640x480)
Voor het diner wordt het gisteren gekochte rundvlees, dat vannacht in het vriesvak van de koelkast op onze hotelkamer heeft gelegen gebraden. Het wordt in twee porties verdeeld, een voor vanavond en de ander voor morgen. Die met olie erbij bewaard wordt. ‘Zo blijft het minstens een week goed’, verzekerd Ashley. Zij kan het weten, ze is al zo’n vier jaar gids en is dit jaar aan haar zevende tocht bezig. Tijdens het koken komt een van onze buurmannen een kijkje nemen. Hij arriveert te paard, gaat op de grond zitten en begint een praatje met de chauffeur. Hij krijgt thee en vruchtensap, maar blijft ook zitten tot het eten klaar is en het is goed gebruik dan de gast ook een bord te geven. Ook onze gisteren gekochte wijn wordt met hem gedeeld en met zijn vijven is zo’n fles toch snel leeg. Het is inmiddels bewolkt en het wordt snel donker. Hier is verder echt niets te beleven, dus snel slapen. De volgende dag kunnen we nog zo’n honderd kilometer oostwaarts, maar dan stuiten we toch echt op de Chinese grens.
IMG_2467 (640x480)

2 gedachten over “Een training voor een paardrenwedstrijd”

  1. Beste Peter en Saskia,

    mijn naam is Julie en ik ben student toerisme. Voor het vak niet-confessionele zedenleer moet ik een scriptie schrijven over een land naar keuze.
    Door mijn grote liefde voor Mongolië zou ik graag een scriptie schrijven over het land. Het probleem is: ik weet haast niets over het leven in Mongolië.
    Als ik meer tijd heb, zal ik jullie prachtige blog eens volledig lezen. Als ik nog vragen heb over het land Mongolië, zou ik die dan aan jullie mogen stellen?

    Alvast bedankt en nog veel reisgenot!
    Julie

Geef een reactie

