Excuus Anouk over ‘Mongolen’

De Nederlandse zangeres Anouk kreeg via sociale media veel nare opmerkingen over haar kinderen. Toen ze vervolgens de commentaargevers ‘Mongolen’ noemde, kreeg ze daar weer kritiek op. Van de kant van mensen met een kind met het syndroom van Down, maar ook van Mongoolse (Mensen afkomstig uit Mongolië) zijde.

Hier haar reactie. ,,Waar ik vandaan kom is mongool een scheldwoord. Ik associeer het niet eens met het Syndroom van Down. Maar omdat ik zoveel berichten binnen kreeg ben ik het op gaan zoeken in de Dikke van Dale. Het is dus inderdaad een scheldwoord, een volk dat in Mongolië woont en een term die vroeger werd gebruikt om mensen met het Syndroom van Down te benoemen. Mocht ik onbewust iemand hiermee hebben gekwetst of beledigd, dan bied ik bij deze mijn welgemeende excuses aan.”

Geef een reactie

